,

رنگ پودری الکترو استاتیک چیست؟

رنگھای پودری الکترواستاتیک ذرات جامد با اندازه ی بسیار کوچکی ھستند که ھمانطور که از نام آنھا مشخص است، دارای بار مغناطیسی میباشند. این پودر ھا با تفنگ ھای مخصوصی بر روی سطح مورد نظر پاشش می شوند و به دلیل بار مغناطیسی داشتن شان، بصورت یکپارچه و یکدست بر روی سطوح می نشینند. سپس سطوح پوشیده شده توسط این رنگ ھا برای پخت شدن رنگ در کوره ھای حرارتی، در دمای بین ١٨٠ تا ٢٢٠ درجه عمل آوری می شوند.

موارد مصرف، مزایا، و معایب رنگھای پودری الکترواستاتیکی:

به دلیل مغناطیسی بودن و ھمچنین نیازمندی این نوع رنگھا به دمای بسیار بالا برای پخت، این رنگ ھا عموما برای رنگ آمیزی سطوح فلزی بکار برده می شوند. عدم تغییر رنگ، مقاومت بی نظیر در برابر اشعه ھای نور خورشید و شرایط محیطی ھمانند بارش باران و برف و یخ زدگی، این رنگ را به بھترین گزینه برای رنگ آمیزی سطوحی چون بدنه ی اتومبیل ھا، ھواپیما ھا، موشک ھا و تمامی اشیا فلزی که در معرض مستقیم ھوا قرار دارند مبدل ساخته. شاید یکی از رایج ترین موارد مصرفی که در زندگی روزانه ی ھر فرد نیز قابل رویت است رنگ روی وسایل آشپزخانه مثل یخچال و فریزر، ماشین لیاسشویی، و … باشد. علی رغم مزایا و قابلیت ھای مثال زدنی این نوع پوشش، عواملی چون نیازمندی به حجم سرمایه ی اولیه ی بالا و ممکن نبودن اعمال رنگ در محل استفاده، موارد مصرف رنگ ھای
پودری را محدود کرده است. برخی دیگر از خواص این نوع رنگ ھا عبارت اند از: ھمگن بودن این پوشش به دلیل ایجاد یک لایه ی ضخیم و یکپارچه (تک جزیی بودن). – این رنگ ھا عاری از حلال میباشند. – رنگ ھای الکترواستاتیکی به دلیل نداشتن حلال و عدم ایجاد گاز ھای سمی در حین عملیات اعمال، آسیبی به – سلامت انسان وارد نمیکنند و ھمچنین خطری برای محیط زیست ندارند.

صفحات سیمانی الیافدار رنگ شده با پوشش الکترواستاتیک:

برای اولین بار در خاورمیانه، شرکت پارت دی سی موفق شده تا رنگ ھای پودری الکترواستاتیکی را نه بر سطوح فلزی، بلکه بر صفحات الیافدار با پایه ی سیمانی اعمال کند. از آنجایی که فایبر سمنت برد ھا عمر لایزال داشته و عمر مفید آنھا در صنعت ساختمان بیش از ۵٠ سال بوده، ترکیب رنگ ھای پودری الکترواستاتیکی و این صفحات سیمانی باعث ایجاد محصول نھایی ای گشته که در نمای ساختمان ھا و ھمچنین دیوارھای داخلی، به مصرف کنندگان این اطمینان خاطر را می دھد که ظاھر ساختمان پس از گذشت چندین دھه، ھمچنان مثل روز اول باشد. نکته ی حائز اھمیت این است که علاوه بر تمامی این مزایا و خواص بسیار، در براقیت و زیبایی این روش رنگ آمیزی نیز در نوع خود پیشتاز است و توسط آن می توان طیف نا محدودی از طرح ھا و رنگ ھا را بر روی سطوح بوجود آورد.
برخی از مزایای فایبر سمنت برد ھای رنگ شده با رنگ پودری الکترواستاتیک عبارت است از:
ضد خش،مقاوم در برابر ضربه و فشار مکینیکی –
مقاومت ٪ ١٠٠ در برابر گرما، سرما، آلاینده ھای موجود در جو، و یخ زدگی
عدم جذب آب و ضد آب بودن
مقاوم در برابر اشعھ ماورا بنفش خورشید
عدم تغییر رنگ با گذشت زمان
سھولت در شست و شو
زیبایی ظاھری و طیف گسترده ی رنگی.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.